28 december 2011

Välkommen till "The city"

Igår hade jag turen att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Det är inte alltid det händer men jag säger bara tack och lov att det hände just mig! Jag ska berätta och sen kan ni häpna över vad vi människor låter gå till spillo.

Jag råkade befinna mig i ett garage på en myndighet när jag såg en stor hög av bråte som jag förstod skulle kastas. Här och var i allt bråte låg gamla koffertar/resväskor. Det var riktigt gamla väskor som var gjorda i hårdpapp, ni vet sådana som man kan se på taket på gamla veteranbilar. Det stack till i hjärtat när jag förstod att när som helst så skulle en sopbil komma och hämta allting för att sedan göra allt till sopor. Som ni förstår kunde jag inte låta det hända och efter lite samtal med personal på den aktuella myndigheten kunde jag ringa en kär vän som kom med sin fina duett och hjälpte mig att lasta hela bilen full av all denna historia som låg gömd i vardera koffert. Ni kan inte ana vad mycket häftiga saker de innehöll. Tyvärr kan jag inte berätta för er vad det var i dem "because then I have to kill you" ;). Skämt och sido, kofferterna blev mina och det känns som att jag tog tillfället i akt och räddade lite kuriosa ifrån vår gemensamma historia.

Jag ska dela med mig av en sak som jag hittade i en av väskorna. Det var en liten plastlåda i väskan och i den låg en massa figurer/leksaker som jag tror att man använt i ett pedagogiskt syfte någon gång på 50-talet eller möjligen ännu tidigare. Av de små sakerna kunde jag bygga mig en liten stad...Fröken Pralin and her City ;).




















I samma väska som de andra leksakerna hittade jag även dessa tvillingsystrar. De är i ett fantastiskt skick och har även de en hel del år på nacken. Någon som känner igen dem och kanske vet mer om dem? Hör gärna av er i så fall.


Tänk, ibland har man tur. Kan ni förstå att detta skulle kastas? Jag är glad att jag tog mig till mod och frågade om jag fick ta hand om dessa vackra föremål :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar