22 augusti 2012

Fröken pralins serviser


Jag gick igenom mina tallrikar i stan här om dagen och fann att förutom att jag har ganska många udda par så har jag väldigt många med vacker dekor. Egentligen borde jag kanske samla på mig en servis eller möjligen två men hur gör man det när det finns så många att välja mellan? Just nu behåller jag dem alla (har inte så många tallrikar av varje ändå) men inom kort känner jag att jag måste bestämma mig. Jag gillar verkligen de med gul/svart dekor, sen om mönstret är lite olika det gör inte så mycket. Kan ju se lite coolt ut vid en dukning :). 

Bilden ovan visar Rörstrands "Uncas". Jag har en kaffekopp med fat i denna serie plus ett antal assietter. Det är (har jag läst mig till) en sällsynt servis som producerades av Rörstrand under sent 50-tal/tidigt 60-tal. designern verkar vara okänd (har inte kunnat hitta någon information kring det i alla fall). Att ha en kaffekopp känns lite meningslöst så jag är därför på jakt efter ytterligare en, hittar jag ingen får nog denna servis gå till försäljning så småningom (om jag kan slita mig ifrån den).

På bilden längst upp till höger ser ni Rörstrands "Fiesta". Den tillverkades under 50-60 talet, vet inte heller här vem designern är. Av denna serie har jag endast två djupa tallrikar i just denna gula variant. Jag vet att de också finns i rött och blått men jag har själv inte sett dem i verkligheten. 

Vidare så har vi ett av mina fynd ifrån sommaren 2011, Uppsala-Ekebys "Pigg". Det sägs vara en ganska vanlig servis på andrahandsmarknaden men frågar ni mig skulle jag vilja påstå det motsatta för jag har endast vid ett tillfälle sett den och det var då jag köpte några delar av servisen. "Pigg" är ritad av Sven Erik Skawonius och fanns i produktion mellan 1953 och 1969. Denna är en favorit för mig.

Sist men absolut inte minst har vi Rörstrands "Cuba" (Love it). Tyvärr har jag bara två mattallrikar av denna serie men skulle gärna komma över lite fler delar av servisen i framtiden. Jag såg att på interiör 1900 ville de ha 225 kronor för en tallrik! Jag tror dock inte att det är ett verkligt värde på dem, på tradera går de nämligen för mycket mindre men det vore ju ett önskvärt värde (kanske har fel men då är ni välkomna att påpeka det *ler*). Jag har försökt att få fram uppgifter om årtal men har inte lyckats hitta något. Det enda jag kan säga är att jag tror att det är en design ifrån 50-60 talet.




Längst till vänster har vi "majlis" producerad av Uppsala-Ekeby och formgiven av Helmer Ringström. Den fanns mellan åren 1966 -1971 (egentligen lite för ung servis för mig men jag gillar både dekoren och formen på dem). Jag har endast två assietter i denna serie.

På bilden uppe till höger ser ni en tallrik vid namn "smide" producerad av Uppsala-Ekeby Gefle mellan åren 1966-1974. Den är fin men ingen favorit hos mig. Har bara en tallrik, en djup, som kommer får bruka som yoghurt tallrik då och då :). Håll ögonen öppna för den kan komma att vara till salu inom kort :).

Nästa produktion är dock en favorit, Uppsala-Ekebys "Hjärter". De finns i gult också vet jag men jag har dem i denna röda färg. Det är Helmer Ringström som har formgivit även dessa (liksom majlis jag skrev om ovan samt även "Kryss" som jag älskar och  försöker samla på mig delar av [bild kommer i ett senare inlägg]). Ringström var för övrigt knuten till Gefle Porslinsfabrik i väldigt många år, från 1942- 1980. Hans serie "Hjärter" producerades mellan åren 1961-1965.




Den här tallriken fyndade jag på myrorna för några dagar sedan. Jag hade tänkt att skriva så mycket mer om den men inser plötsligt att jag sitter här på landet och har helt glömt av vad den heter (och tallriken i sig finns förstås i stan). Hur som helst så ville jag visa den (kanske har jag tur att någon av er läsare vet vem som producerat och eventuellt formgivit den)? Jag får se till att uppdatera detta inlägg så snart jag har lite mer information kring denna tallrik :).

Förutom dessa serviser har jag en stor samling av Rörstrands servis Swedish grace (den vita med guldkant samt den som kallas "snö"). Jag har också, inte att förglömma, en riktig skatt som en fantastisk människa gav till mig som gåva...men det berättar jag mer om i kommande inlägg ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar