5 oktober 2012

Höstpromenad och höstrosor


Tiden bara rinner iväg, nyss var det sommar och nu är det plötsligt höst, det insåg jag verkligen igår när jag och resten av familjen var på en liten promenad i skogen. Trots att det utlovats en dag med ösregn tittade dock solen fram då och då och fram mot eftermiddagen var det riktigt fint. Mälaren låg alldeles stilla och var precis blank och jag noterade att träden börjar skifta rejält i varma höstfärger. På backen fanns enormt mycket svamp ( en del av dem har jag aldrig sett tidigare) som gjorde marken till ett färggrant skådespel. Lite lustigt och något förvirrande var det när jag hittade en vitsippa mitt i all annan höstprakt, är det höst eller vår??? hm...naturen verkar vara lika förvirrad som jag ;).


Hittade ett litet löv som såg ut som ett litet hjärta (längst ned till höger, för er som inte såg det själva ;)).



Katterna var såklart med på promenaden och medan jag struttade runt och försökte hitta höstkantareller verkade Gandhi och Mårten ha "deep talk". Mårten passade också på att kolla in myrorna och han påstod sedan att en myra hade ställt sig på bakbenen och hotat honom med svärd ha ha (frågar ni honom är det mer eller mindre sant frågar ni mig så svarar jag att han är en fantastisk berättare [ni som hört honom berätta om den dansande grävlingen förstår nog vad jag menar hi hi]).








Nere vid vattnet föll ett otroligt lugn över hela omgivningen. Gibbs har ända sedan han såg Mälaren varit väldigt nyfiken på den stora sjön. Under vår promenad igår vågade han sig faktiskt ned till vattnet men den som verkligen förvånade mig var Gandhi som verkade totalt orädd och som till och med började leka i vattenbrynet (Mårten skvätte vatten och när dropparna föll tillbaka i vattnet var Gandhi där och plaskade med sina tassar), väldigt roligt. Får se om jag kan lägga upp filmen jag spelade in vid detta tillfälle :).



Mårten och Gibbs


Nyfiken men lite rädd katt


På vägen hem hittade jag en massa vackra lönnlöv som jag tog hem. Väl hemma försökte jag mig på att göra lönnrosor, som jag sett någon på nätet göra. Ett hett tips för er med barn eller om ni bara vill göra något själva som ni kan dekorera hemmet med såhär i hösttider. Visst blev de fina :).








Vill ni hitta beskrivning på hur ni gör så klickar ni er vidare här.








2 kommentarer:

  1. Väldigt fina lönnrosor!
    Jag tror på Mårten! Myran STOD upp... med ett SVÄRD!!!

    SvaraRadera
  2. Ha ha, fråga honom hur myran gjorde när ni ses imorgon... DÅ kommer du tro på honom ännu mer ;).

    SvaraRadera