19 oktober 2012

Rörstrand Stämplar

I går morse fick jag ett mms ifrån min väninna, Christine, som bara sådär plötsligt börjat att fundera vad en viss stämpel under en sockerskål som hon har betyder. Jag hade en tanke om att det kunde vara ett serienummer eller något liknande men då jag inte visste säkert började både hon och jag att söka information på nätet för att se om vi kunde hitta något som skulle ge svar på frågan.

Christine samlar på servisen Forma, som tillverkades mellan 1967 och 1981 och designades av Olle Alberius och det var i denna servis som sockerskålen ingick. 

Lånad bild ifrån nätet
Det är alltid roligt att veta så mycket som möjligt om en servis som man samlat på sig och det man inte vet får man helt enkelt försöka ta reda på :). Vårt mission var att luska ut vad siffran 155 (se i nedre delen av bilden under) betyder.


Inledningsvis försökte vi att hitta information på nätet men då vi inte hittade något bestämde jag mig för att kontakta porslinsgurun, Benny Movarp. Det är en pärla i dessa sammanhang, en karl att lita på ;). Han svarade omedelbart och gav oss även tips om vart vi eventuellt kunde hitta mer information. Enligt Benny är siffran (155) ett modellnummer. Olika delar i servisen har olika modellnummer. Han tipsade oss om att om man samlar på en servis kan man göra en lista över de nummer man redan har samlat på sig. På så vis blir det lättare att komplettera samlingen med rätt del. 

Jag ska genast börja kolla igenom min samling av Louise Adelborgs Swedish Grace för att se vad som fattas för att den ska bli komplett (hu...antar att jag har ett gediget arbete framför mig, får nog leta efter ett produktblad innan jag börjar).


Swedish Grace
Jag började att samla på servisen för några år sedan. Jag minns faktiskt inte hur det kom sig. Idag är samlingen ganska stor. Det som fattas är lite flata och djupa tallrikar samt uppläggningsfat (så har ni något till salu får ni gärna hojta till). 

En tid in i mitt samlande stötte jag på en annan design på Swedisg Grace, "snöflinga". Jag minns att jag hittade dem när jag var på en loppis i Vadstena. Det var en gräddkanna samt en sockerskål som jag blev alldeles kär i. Jag hade inte sett designen innan och det tog ett tag innan jag stötte på den igen. Man kan ju inte samla på allt, sägs det, men jag tyckte så mycket om "snöflinga" att samlandet tog fart tillslut ändå. Jag skyller på att det är min vinterservis ;). Det fattas fortfarande en hel del fat/uppläggningsfat innan min samling är mer eller mindre komplett (har dock lite dubbletter som jag säljer bl.a. sockerskål och gräddkanna).


Snöflinga

Det blev en intressant liten diskussion på morgonkvisten, vilken också skapade en nyfikenhet över vilken ytterligare information vi kan komma att få fram kring våra serviser. Diskussionen ledde också fram till att vi beslutade oss för att vi ska göra ett besök på Nordiska Museet inom kort för att se vad vi kan hitta där.

I samband med att Christine surfade runt på nätet hittade hon lite annan information kring Rörstrands stämplar. Det framkom t.ex. hur man ska läsa stämplar för att få fram vilket år porslinet är tillverkat. Jag la in en länk på min sida: "Porslin" gällande detta så vill du veta mer går du in där eller klickar helt enkelt här :)

Förutom Swedish Grace samlar jag på andra serviser, Rörstrands "Rapsodi", Gefles "Kryss", och Gefles "Pigg". Mårten samlar på Rörstrands "Tebe".

Jag har dock börjat att tänka på att det är bättre att hålla sig till en eller möjligtvis två serviser så jag kommer nog att låta någon av de samlingar jag har, gå vidare till någon annan som uppskattar de lika mycket som mig :). 



Tänk, inte trodde jag att jag när jag vaknade igår att jag skulle få ägna morgonen åt att diskutera porslin :). Väldigt roligt dock OCH inspirerande. 

Ett särskilt tack till Benny Movarp som var så snäll att hjälpa oss på traven. Läs om hans fantastiska samlingar i hans blogg Porslinsbloggen.

3 kommentarer:

  1. Fast man kan aldrig ha för många serviser :)

    SvaraRadera
  2. Ha ha, nej det har du kanske rätt i ;). Kanske bara handlar om att man får skaffa fler skåp så att man har något att förvara dem i.

    SvaraRadera
  3. Kul! Jag kollade förresten lite mer Forma-delar, det står siffror på vissa (olika på olika delar), men inte t.ex. på kopparna och på tallrikarna. Det har säkert nåt nummer, men som jag sa så är det svårt utan ett produktblad.

    SvaraRadera