5 januari 2013

Årets första vårdag?

Innan jag gick och lade mig i torsdagskväll önskade jag mig att solen skulle skina dagen efter. Jag hade åkt ut på landet och ville kunna njuta av min tid på bästa sätt och det är alltid mysigt om solen kikar fram, om så en kort stund. Jag hade tur! Mårten väckte mig och sa: "gumman, solen skiner" och OM den gjorde och inte bara det, den värmde också. 

Efter en god frukost tog vi en promenad i skogen tillsammans med Gandhi och det var ljuvligt att få lite försmak på den kommande våren, vilket är min tid på året, det är då jag blommar :). 




Det märktes att det var vår i luften för fåglarna kvittrade och naturen liksom rörde lite på sig efter att legat stilla och kylt under all snö. När vi kom tillbaka hem efter promenaden väntade hönsen på oss. Vi hade lovat att hjälpa till med att plocka ägg. Gandhi följde med till hönshuset men väntade till en början utanför hönshuset. Efter ett tag blev han dock nyfiken och kikade in och konstigt nog reagerade inte hönsen så mycket, kanske var det för att han var så lugn och ointresserad av dem?



När äggen var plockade bryggde vi kaffe som vi sedan intog på trappan, i solen. Här på landet är det nämligen, sedan länge, tradition att ta första fikan på trappan när termometern visar över 15 grader och igår visade den 16 grader i solen :). Tror vi kanske slog rekord i det första vårfikat då det trots allt endast var den 4 januari. 



Idag när jag vaknade var det frost ute och graderna hade sjunkit rejält, -5 visade termometern. Jag tog en promenad i skogen i morse men det var inte alls lika behagligt som igår. Jag och katterna strosade fram på skogsstigen men det var precis knäpptyst. Fåglarna kvittrade inte längre och återigen låg allt stelt och fruset på backen. Det var lite vemodigt men å andra sidan är det ju dagar som igår vi går emot, snart är det vår!!! (tja, om ett par månader i allafall) ;).

Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar