23 december 2011

Kloka ord ifrån en klok tjej och lite lyckorus på det.



Ja, då var det snart julafton igen. Det är lite speciellt just denna jul då allt är annorlunda. Tidigare har jag varit den duktiga fröken som likt alla andra har handlat klappar, lagat egna köttbullar, julstädat och julstökat. I år är jag ensamståend och det blir lite svårt att hålla på traditionerna då. Hur som helst så tycker jag att jag ändå lyckades få lite julstämningen i själen, trots att snön aldrig egentligen kom och regnet slår mot min fönsterruta. Jag antar att hur vi än gör så är det svårt att undvika att dras med i julruschen och förväntningarna inför att få fira en fridfull och kärleksfull jul tillsammans med våra nära och kära :).


I går var jag på skolavslutning i en skola och min f.d. sambos dotter skulle hålla tal. Hon ringde till mig och var alldeles uppspelt och sa att jag var tvungen att komma och lyssna då hon hade skrivit talet själv. Den modiga lilla åttaåringen gick själv fram på golvet i gymnastiksalen och talade med hög röst inför både alla barn på skolan samt deras föräldrar och syskon. Hon talade inledningsvis om att hon ville tala om varför vi ger varandra julklappar och inte påskklappar. Den lilla prinsessan sa sedan att julen var en tid då vi ska sprida kärlek och vänskap till varandra. Hon sa att vi ger julklappar till de vi älskar så att de ska bli glada och om de blir glada så blir också vi glada. Tvärtemot vad vi vuxna brukar säga, att julklappar inte är det viktigaste på julen, förmedlade den lilla prinsessan att det visst var viktigt då det var ett sätt att visa uppskattning och kärlek på. Hon meddelade att vi skulle ta hand om varandra i jul och se till att det blev den bästa i våra liv. Med hög röst, om än lite nervös, talade hon om för oss som lyssnade att vi skulle sprida kärlek på julen och se till at det blev ett minne vi skulel bära med oss ända tills vi dör :). Tänk att en liten tjej ska få en så vuxen och förnuftig person som mig att inse att jag kan skita i julen om jag vill men då drar jag samtidigt min hand ifrån de som står mig nära, för de vill ha min kärlek och min värme :). Helt plötsligt fylldes jag av lite julefrid i mitt hjärta och jag bestämde mig att göra det bästa av situationen för den lilla prinsessans skull. Efter skolavslutningen gick jag därmed gata upp och gata ned på stan för att hitta lite julklappar till den modiga lilla tjejen och jag tror att jag hittade lite smått och gott som nog ska göra henne glad. För som hennes tal gick ut på, om hon är glad så blir jag glad och då sprider vi kärlek tillsammans :). Otroligt vad fantastiska tankar det kan röra sig i en liten åttaårings huvud man skulle kunna tro att hon brås på mig ;).



På tal om att sprida kärlek så överraskade den otroligt trevliga och omtänksamma städpersonalen på mitt jobb mig med en liten jultomte. De brukar komma och städa kontorsrummen varannan dag och just denna dag, när jag kom in på kontoret igen, så hade de lagt en liten chokladtomte intill min dator :). Det värmde i hjärtat kan jag säga. Tänk att så lite kan göra så mycket :). Tomten fick följa med mig hem och jag har inte riktigt kommit mig för att äta upp honom :). Nej, han får nog hänga kvar ett tag till, än är inte sockerbehovet så stort :).



Som sagt, det är svårt att inte dras med i all julstämning trots allt. Klapparna är inslagna och jag har tänt ljus lite här och var i lägenheten. Tyvärr har jag ingen julgran men vad gör det. Ångesten är borta för tillfället (förhoppingsvis för alltid men det kanske är att vara utopisk) och jag känner mig riktigt glad! Jag sitter och lyssnar på gamla julsånger och tänker på framtiden och på vilka fantastiska människor jag har haft turen att möta i mitt liv. Jag tänker särskilt på en person som inte ser igenom mig utan in i mig ;). Känner mig väldigt tacksam för att just denna person trätt in i mitt liv. Min "guru" hade nog rätt, Gud hade andra planer för mig :) ha ha ja, jag antar att det är okej att ta till lite religiösa uttryck såhär kvällen innan julafton :).



Fick faktiskt så mycket julstämning att jag sprang och hämtade de gamla juldekorationerna i plast som jag fått av en gammal dam och började att julpynta i köksfönstret. Jag skulle egentligen haft en fin julgardin också men tyvärr har jag aldrig kommit mig för att sätta upp en gardinstång där så det blev därmed lite för stort projekt att ta tag i såhär inpå småtimmarna. Vad är klockan egentligen?.... Oj, snart ett, men för sjutton gubbar, GOD JUL, FELIZ NAVIDAD, MERRY X-MAS på er mina kära läsare.

1 kommentar:

  1. Vem hade anat att den kortklippta (ja jag var ju det då också) tjejen med blå keps på vattenfestivalen skulle förvandlas till "guru" när hon blev stor :-D Ibland är gurun för smart för sitt eget bästa, men det hon gillar bäst med sin nya karriär är det inre lugnet. Yogans fel??? ,-) Tack för att DU finns. Ses 26:e!!!!
    Piss Puss

    PS: när jag skulle publicera detta kom det upp bokstäver jag var tvungen att verifiera. det blev "ammen" nästan som "amen". HAHAHAHA. Gud ser ALLT!!!!!

    SvaraRadera