14 oktober 2012

Burleskfestival 2012- ris och ros




Igår festade Fröken Pralin loss på Burleskfestivalens andra festivalkväll. Jag hade egentligen inte tänkt att gå, eller jag ville väl hela tiden gå (om jag nu varit på de flesta burlesktillställningarna hitintills vore det ju dumt att missa den stora, internationella, showen) men av olika anledningar kände jag mig trött och helt enkelt inte "in the mood". Hur som helst...efter en otroligt trevlig middag i goda vänners lag, lite champagne och tequila, så var det inte så svårt för mina vänner att övertala mig att följa med dem ut :). 

Festivalen får både ros och ris av mig men tyvärr måste jag säga att den enda riktiga festivalen var när den gick av stapeln på Berns för två år sedan. En festival kräver sitt glitter och glamour och efter att ha varit på en hel del föreställningar på Kägelbanan på söder, där årets festival ägde rum, kändes denna festival inte lyxigare eller mer extraordinär än någon annan tillställning. Enligt min mening var Burleskapader för några veckor sedan av samma stuk och precis lika bra. Vad jag säger är att jag hade lite högre förväntningar på festivalen. Lokalen är liten och tiden mellan showerna erbjöd inte så mycket mer än att man kunde gå till baren, ringa till Paris (gå på toa) eller njuta av den musik som DJ:n spelade. Det hade varit roligt om det fanns lite försäljare på plats, någon underhållare i något hörn, "faketatuerare" eller dylikt. Det vore också väldigt gentilt om man på dagen kunde få prova på att "tassla" eller bära en korsett, lära sig håruppsättning o.s.v. Förstår ni hur jag tänker? MER... jag tänker MER....MER av allt det goda så att säga. 

Ros får festivalen för den fantastiska konferenciern, hon var perfekt för sammanhanget. Hon var rolig, charmig, spontan och en "frän" karaktär.

Många artister var väldigt bra men vissa kan man ifrågasätta hur de lyckades komma med i festivalen. Jag ska vara ärlig och säga att tjejerna ifrån Berlin inte var på topplistan hos mig. Att se två tjejer bråka och slåss med varandra i sina underkläder känns mer som en stereotypisk pojkdröm (generaliserar här). Tycker tyvärr inte att de höll måttet. 

Jag ger de svenska artisterna en extra ros var för att de inte blandar ihop burlesk med striptease. 

Konferenciern beskrev en av de andra internationella artisternas nummer som att det utspelade sig i Kairo, på en gammal jazzklubb, i en mystisk egyptisk miljö. Låten hon dansade till var långsam och hennes dans liknade mer och mer något jag skulle förvänta mig att se på en herrklubb. Jag blev lite uttråkad och plötsligt slog det mig att det enda jag satt och tittade på var kvinnas huvudbonad. Varför i herrans namn hade hon en Fez på huvudet om hon nu var i Kairo??? 

Möjligen var det mitt "mood" för dagen som påverkade mig under kvällen men efter att ha talat med en del andra så tror jag ändå att många med mig tycker att det var en okej kväll men att det fanns mer att önska. Inte riktig värt sina pengar och så här i efterhand hade jag gärna dröjt kvar hemma hos mina vänner och den tokroliga hunden "Sigge" :). 

MEN...någon som får en egen alldeles utmärkt stor röd ros är underbara Lady Francescca!! Jag har sett henne "växa" som burleskartist och det var så himlaroligt att se hennes nummer igår (hon var dessutom först ut på scen). För mig var hennes nummer det bästa under hela kvällen. Hon fullkomligt strålade på scenen och hon hade superb kontakt med publiken och gav ALLT! Jag älskade numret, det var snyggt, roligt, sexigt och fartfyllt. 

Kära läsare....



HERE COMES LAAADYYY FRANCESCCAAAA!!!!!





Bilder ifrån festivalen kommer i kommande inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar