11 februari 2013

Gumma på is


Vem ÄR den gamla gumman på Mälaren som står och skottar snö inför anländande skridskoåkare i Vikingarännet? Med tanke på hur snålblåsten drog i ordentligt över isen gjorde hon nog helt rätt i att hålla sig varm genom att skotta ;). Jag tycker dock att jag känner igen na´. Visste jag inte bättre hade jag trott att det var Fröken Pralin själv som högg i ordentligt för att hålla sig varm ;) he he...



Mårten väckte Fröken rätt tidigt i söndagsmorse. Det var dags för det årliga Vikingarännet och åkarna skulle komma iland i Erikssund, i närheten av Mårtens hus, för att springa en bit, tills isen var tillräckligt tjock att åka på igen. Starten gick klockan 08.00 i Uppsala och kring klockan 09.00 kom de första åkarna till Erikssund. Hjälp vilken fart de hade och en del var anmärkningsvärt snitsiga på att få av sig skenorna och snabbt komma iväg till fots. Eliten bestod av både fransmän, holländare och svenskar :). 



Det blev snart outhärdligt att stå kvar på isen så "gumman" tog sin gubbe och for tillbaka hem till stugan för att få upp värmen lite framför köksspisen. Sedan bjöd Mårten på rostade mackor och nybryggt kaffe :).

Efter lite pyssel inomhus klädde vi på oss för att ge oss ut i kylan igen. Vi hade lite bestyr att ta itu med ute i logen. På vägen mötte vi en granne som var ute och red med sin fina häst. Hon passade även på att visa hur dresserad den var. Den var helt fantastiskt duktig. Jag tyckte att det var så fint när grannen sa att hästen hade lärt henne allt hon kan och nu var det hennes tur att lära hennes andra, yngre, häst allt som hon kan. De verkade ha ett fint samspel. 



Medan grannfrun och hästen galopperade hem satte jag och Mårten av på sparkarna för att utforska vyerna lite :). Det var perfekt väglag för sparkåkning och en dag som denna, när kylan trängde sig ned i skelettet, var det nog det enda sättet att bli riktigt varm på. 


I samband med att vi tog en paus i allt sparkande, överraskades vi av en förbipasserande bubbla. Tänk, dagen blev bara bättre och bättre ;).



Efter sparkåkningen fick det räcka med friskluft för min del. Istället kröp vi in i stugan igen och värmde oss med varm svartvinbärssaft :). Vilken dag, vilken härlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar