12 februari 2013

Vit tisdag!



Idag är det den vita tisdagen, som det lite gammalmodigt heter. Som en del har längtat och som en del har pratat om denna lilla fettisdagsbulle. När man lyssnar på omgivningen så förstår man att det finns en del traditioner kring denna dag. En del tycker att det är idag och bara idag som den ska ätas. Det är inte ok att tjuvstarta och det verkar vara viktigt hur den äts, tar du av "hatten" först eller gröper du ur mandelmassan, äter du den med mjölk eller vill du ha en "blandbulle" där mandelmassan är blandad med grädden? Nytt för i år, vad jag vet, är att grädden blandas ut med choklad och helt plötsligt har man skapat en chokladfettisdagsbulle ;). 

Jag hade tänkt att handla min bulle, semla, på konditori men jag var ärligt talat så trött efter jobbet att det blev en ifrån Hemköp istället (inte att rekommendera). Då florsockret hade smält på min semlan valde jag att pynta den, på Fröken Pralins vis, med lite strössel :). En av mina vänner ansåg då att det inte blev en äkta semla. Ha ha...vilka idéer vi människor har ibland och tänk vilken betydelse en liten bulle med grädde kan ha.

Vad ni kanske inte vet är att fettisdagen är en kristen tradition. Det är den tredje av de tre dagarna i fastlagen, dagarna före fastan. Den första dagen i fastlagen är fastlagssöndagen och den andra är blå måndagen (ursprungligen måndagen efter fastlagssöndagen numer måndagen efter palmsöndagen). Blå måndag kallas ibland för bull-fläsk eller korvmåndagen, det ni ;).

En annan intressant sak är att enligt en sed ifrån 1600-talet så ska husfadern piska sina familjemedlemmar med riset just denna dag...hm...(fick precis en läskig känsla av att vissa husfädrar tror att den seden fortfarande existerar)...tydligen var piskandet eller risningen, som det kallades, en påminnelse om Jesu lidelse. Den skulle också inbringa lycka!?! Äh, man ska inte grotta i det förgångna...nu är nu och just nu tänker jag trycka i mig en äkta semla med strössel ;). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar