14 maj 2013

Fröken Pralin goes 40, del 1.

19 april, skärtorsdagen,1973 kring klokan 17.00 tog lilla Terésie (som fick sitt namn efter låten Maria Therese) alias Fröken Pralin sina första andetag i denna värld. Jag har alltid älskat den 19 april och sett fram emot den stora dagen varje år. Kanske beror det på att våren som oftast är här då och att den mörka kalla vintern är ett minne blott. 19 är också mitt turnummer, för kännedom ;). 

Den 19 april i år var en stor dag. Fröken blev nämligen 40 år! Jag vet att många får kriser i samband med 40 årsdagen men jag hade bestämt mig långt innan att jag skulle fira dagen med buller och bång. När jag blev 30 hade jag däremot en kris och ville inte alls ha något firande. Jag minns precis vad jag gjorde istället, jag jobbade och stod och moppade en trappa i badhuset i Vällingby ha ha, ja inte hela dagen förstås, fick säkert skura duscharna och bastun också. En riktig härlig dag på jobbet med andra ord :).

Ni som känner mig vet att jag går "bananas" på dekorationer och ja...det var ju ändå en 40 års fest! Förberedelserna började redan på torsdagen den 18 april, festen hölls den 20 april, med att min älskade väninna Elin och jag blev upphämtade av min lika älskade Mårten. Vi for och handlade och sedan gick färden mot vidare mot Killinge där vi softade och sa godnatt. 

Tidigt nästa morgon väcktes jag av att Mårten och Elin sjöng och kom med frukost på sängen :). Vilken känsla :). Jag fick också en massa paket ifrån Mårten. Den stora överraskningen var att han hade låtit en släkting forska på min släkt, på morfar och mormors sida. Det var en hel pärm med information om tjocka släkten, otroligt intressant. Sedan fick jag nya däck till min gamla moppe, raketarslet, med vita däcksidor och en STOR champagneflaska ;). 

Elin hade dukat så fint med blommor kring min tallrik vid lunch :).

Efter det lilla morgonfirandet tog allvaret fart, här skulle ställas till med fest ju. Elin, som är den bästa kocken i världen, tog plats i köket och förberedde maten. Jag bakade och Mårten städade. Vid lunch hämtade vi Fancy Lane som erbjudit sig att vara festens "husa", Fifí, under festdagen. När vi kom tillbaka hade Elin fixat en fantastisk soppa som vi mumsade i oss och till kaffet provsmakade vi berget av kakor som jag, min mamma och min brors flickvän bakat. 


Kaffepaus


Under fikat sjöng de härliga tre, Mårten, Fancy och Elin för mig och sedan fick jag paket, igen :). Fancy hade slagit på stort och gjort årsdagens mest utsmyckade paket (hon borde ha vunnit pris för det ;)). Allt gick dessutom i rosa! I paketet fanns lite smått och gott men längst ned i lådan låg ett litet kort och på kortet stod det att jag skulle få gå och prova ut min alldeles egna korsett!!!! Jag skrek rakt ut: "är det sant" men läste samtidigt längst ned på kortet: "och ja, det är sant" ha ha, den där Fancy hon känner mig verkligen väl. Hon visste att jag skulle överraskas så mycket att jag inte skulle tro på det. Fantastiskt!





Efter firandet tog förberedelserna fart. Det är tur att jag har sådana otroliga vänner. Utan er, Elin och Fancy hade det inte blivit den fest det blev...MAKALÖS :). 




I pauserna underhöll Fancy oss med mimspel he he



Mina skyddsänglar
På lördagsmorgonen pyntade vi det sista och underbara Elin och "Fifi" stod redo som mina hjälpredor. De var sedan mina verkliga skyddsänglar under resten av dagen/kvällen.


Efter hårt arbete och med lite extra hjälp ifrån Mårtens mamma (Tack så hemskt mycket) stod allt uppdukat och klart. Nu fattades bara gästerna :).

Kakbord a la 50 tal

Tack "Bettan" för hjälpen med tårtorna.





Ok, då kan festen börja... Välkomna! (Fler bilder kommer inom kort, missa inte det)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar