21 maj 2013

Fröken och The Great Gatsby


Ibland får man chanser i livet som man bara måste ta emot med öppna armar. För en tid sedan fick jag en sådan chans genom att Miss Diamond frågade om jag med flera ville vara statist på premiären av filmen "The Great Gatsby". Kravet var att vi skulle vara klädda och stylade tidsenligt, d.v.s 20-tal. Lyckades vi med det var uppdraget att mingla och parta loss på efterfesten som skulle äga rum i Vinterträdgården på Grand Hotell.

När jag fick erbjudandet hoppade jag högt sen landade jag och började fundera över hur jag skulle kunna förvandlas ifrån Fröken Pralin till en fröken ifrån 20-talet. Tiden att hitta tidsenlig klädsel var knapp men som tur var fixade kära Madame Bijoux två klänningar, en till henne och en till mig. 

Jag har aldrig varit duktig på smink men de säger att träning ger färdighet så samma kväll ställde jag mig framför spegeln med kajalen och ögonskuggan i högsta hugg. Jag googlade och kollade i vintagetidningar, raka mörka ögonbryn, liten vinröd mun, mycket svart kajal, mörk ögonskugga in mot näsan, rouge....resultatet??? Förvånande bra, faktiskt :), dock lite för fegt målat men på god väg.

Med klänning och en idé om sminkning och hårstyling mailade jag Miss Diamond och sa att jag var på, jag ville helt klart göra en tidsresa tillsammans med henne, "Blackbirds Burlesque Cabaret" (läs mer om dem här) och de andra statisterna.


Otroligt vad lite smink kan göra...


Förutom att jag lekte mig fram med sminkningen tog jag även tag i håret, mitt egna eller en peruk?


Gillade peruken men valde tillslut att styla mitt eget hår.


Efter att ha testat sminket ett antal gånger hittade jag rätt, det var inte perfekt men jag kände mig nöjd och lite stolt faktiskt, för att jag vågat mig på sminkning och styling själv. Nu var jag så redo jag kunde bli för den stora premiären. Tänk er...Fröken Pralin på Grand Hotell...men en massa kändisar. Ibland leker livet ;)!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar